Forretningsbetingelser for Advokatfirmaet Nicolai Giødesens ydelser

1.       Indledning

Disse forretningsbetingelser gælder for enhver opgave, som Advokatfirmaet Nicolai Giødesen, CVR-nummer 69 63 23 19 påtager sig, medmindre andet er aftalt skriftligt.

Advokatfirmaet Nicolai Giødesen er organiseret som enkeltmandsvirksomhed, og advokaten er beskikket af Justitsministeriet i Danmark og er en del af Advokatsamfundet, og har møderet for Højesteret. I tillæg til forretningsbetingelserne udøver vi advokatvirksomhed i overensstemmelse med de advokatetiske regler, som kan findes på www.advokatsamfundet.dk, og retsplejelovens regler om advokater.

2.       Opgaven

Når vi påtager os en ny opgave, udarbejder vi et aftalebrev. Brevet fastslår vores forståelse af opgaven, hvilket arbejde vi forventer at skulle udføre, hvilken partner og øvrige medarbejdere der vil være tilknyttet sagen, honorarsatserne for de pågældende personer, og om muligt et samlet honorarskøn for opgaven. Vi skønner det samlede honorar i forhold til den forventede arbejdsopgave. Hvis arbejdsopgaven ændres i takt med, vi kommer dybere ind i sagen, vil vi orientere om de ændrede forudsætninger. I løbende kundeforhold og i mindre sager, hvor kunden selv entydigt har beskrevet opgaven, eller i hastesager, kan dette fraviges.

3.       Interessekonflikter

Vi påtager os ikke sager, som indebærer interessekonflikter mellem firmaets klienter. Før vi påtager os en opgave, undersøger vi mulige interessekonflikter med eksisterende klienter. Hvis en interessekonflikt opstår, henviser vi klienten eller klienterne til en anden advokat.

4.       Identitetsoplysninger

Advokatfirmaet Nicolai Giødesen er – på linje med andre advokatvirksomheder – omfattet af loven om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge. Vi har derfor pligt til at indhente og opbevare identitetsoplysninger.

5.       Honorar

Advokater må ikke kræve et højere vederlag for deres arbejde, end hvad der kan anses for rimeligt. Vores honorar fastsættes på grundlag af en konkret vurdering, hvori bl.a. indgår hensyn til;

·         det anvendte tidsforbrug,

·         hvem, der har medvirket til at løse opgaven,

·         opgavens kompleksitet,

·         om opgaven har nødvendiggjort en indsats under betydeligt tidspres,

·         den betydning, opgaven har for dig,

·         det ansvar, der er forbundet med at løse opgaven, og

·         det opnåede resultat.

Vores honorar er eksklusiv relevante omkostninger og udlæg.

Det kan være vanskeligt at beløbsfastsætte et honorar, når vi modtager en opgave. Efter anmodning afgiver vi gerne – og altid overfor forbrugere – et begrundet overslag og oplysning om de forventede omkostninger og udlæg, ligesom vi så tidligt som muligt orienterer kunden, hvis det viser sig, at det samlede honorar forventes at overstige overslaget.

6.       Betaling

Almindeligvis udsteder vi en faktura, når opgaven er afsluttet. Ved større eller længerevarende opgaver afregnes løbende acontosalær bagud, medmindre andet er aftalt.

Betalingsbetingelserne er 8 dage fra fakturadato, og der tillægges moms efter de gældende regler.

7.       Forudbetaling

Vi forbeholder os ret til at afkræve forudbetaling for de udlæg og eventuelle opgaverelaterede omkostninger, der skal afholdes som led i sagsbehandlingen til eksempelvis rimelige rejse- og opholdsudgifter, gebyrer, retsafgifter, skønsmænd, eller lignende, såfremt sagens karakter efter vores skøn nødvendiggør det.

8.       Klientmidler

I det omfang vi modtager forudbetaling eller deponering af omkostninger, vil sådanne betalinger blive betragtet som klientmidler, der skal indestå på en klientkonto, hvor tilskrevne renter (både positive og negative renter) tilfalder kunden. Indeståender på klientkonti er omfattet af det generelle loft på EUR 100.000 (ca. 750.000 kr.), som er fastsat i lov om en indskyder- og investorgarantiordning for dækning i tilfælde af det kontoførende pengeinstituts økonomiske sammenbrud. Dækningsloftet beregnes for det enkelte pengeinstitut pr. kunde og omfatter kundens indeståender på egne konti, på separate klientkonti og på samleklientkonto. Advokatfirmaet Nicolai Giødesen påtager sig intet ansvar for en klientens tab som følge af det kontoførende pengeinstituts økonomiske sammenbrud.

Advokatfirmaet Nicolai Giødesen har hovedklientbankkonto i Danske Bank og klientkonti i de øvrige større banker.

9.       Fortrolighed

Alle oplysninger, som vi modtager i forbindelse med en opgave, behandles som fortrolige, medmindre det fremgår af omstændighederne, at de ikke er af fortrolig karakter.

10.   Insiderhandel

Alle medarbejdere hos Advokatfirmaet Nicolai Giødesen er omfattet af den gældende lovgivning om forbud mod videregivelse af intern viden om børsnoterede selskaber og restriktioner for handel med børsnoterede værdipapirer.

11.   Anvendelse af vores rådgivning

Vores rådgivning er målrettet den konkrete opgave og må ikke anvendes til andet formål uden vores udtrykkelige forhåndsaccept. Medmindre andet aftales, er vi alene ansvarlige i forhold til klienten for den ydede rådgivning.

Kunden har ret til at anvende det konkrete skriftlige materiale, som vi har udarbejdet til brug for en given sag, mens Advokatfirmaet Nicolai Giødesen har og bibeholder alle ophavsrettigheder og andre immaterielle rettigheder til materialet.

12.   Opbevaring af sager

Advokatfirmaet Nicolai Giødesen fuldfører opgaven til dens naturlige afslutning, eller indtil kunden anmoder om, at sagen afsluttes.  Originale dokumenter udleveres normalt senest i forbindelse med opgavens afslutning, og vi opbevarer sagsakter i mindst fem år fra fakturadato. Om opbevaring, sletning, indsigt i data, mv. henvises i øvrigt til vores persondatapolitik på www.ngadvokat.dk

13.   Lovvalg og værneting

Enhver tvist mellem kunden og os skal løses i overensstemmelse med dansk ret ved den kompetente danske domstol.

14.   Klager

På Advokatsamfundets hjemmeside kan læses om mulighederne for at klage. I tilfælde af en tvist om salæret og/eller utilfredshed med en af vores advokaters adfærd, kan der klages over salærets størrelse og/eller adfærd til Advokatnævnet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K, eller via e-mail: klagesagsafdelingen@advokatsamfundet.dk. Læs mere på www.advokatnaevnet.dk.

15.   Ansvar og forsikringsdækning

Alle jurister og medarbejdere i øvrigt hos Advokatfirmaet Nicolai Giødesen er omfattet af vores ansvarsforsikring og garantiordning, som er tegnet hos Tryg Forsikring A/S samt Det Danske Advokatsamfunds Erstatningsfond.

Vi hæfter ikke for eventuelle fejl begået af andre rådgivere, som vi har henvist klienten til, ligesom vi ikke hæfter for eventuelle fejl begået af underleverandører, som vi efter aftale med klienten har overladt dele af opgavens løsning til.

 

Senest ajourført den 12. november 2019